Promijenili smo pravila o zaštiti privatnosti i kolačićima.
Ova stranica koristi kolačiće u svrhe pružanja boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti naših usluga, mjerenja posjećenosti te prilagodbe sustava oglašavanja.
Ukoliko ste suglasni s tim, kliknite na "Slažem se", no ukoliko želite saznati više o kolačićima te ukoliko želite promijeniti postavke, pogledajte ovdje.

Slažem se

10 prirodnih lijekova protiv stresa

10 prirodnih lijekova protiv stresa© Pixabay

Vježbanjem, meditacijom i aromaterapijom istjeraj stres iz svojeg života

Stres je nezaobilazan dio života, a iako je manji stres u redu ili čak zdrav, postaje problem kada se taj stres pretvori u kroničan ili dugotrajan. Kronični stres može poremetiti san kao i imunološki, probavni, reproduktivni i kardiovaskularni sustav.

Međutim, puno toga možeš učiniti za borbu protiv stresa na prirodan način. Naravno, cilj nije potpuno se riješiti stresa, nego pronaći načine kako ga minimizirati i upravljati njime. 
 

(FOTO: Pixabay) 
 

1. Trening

Treniranjem možeš izgubiti višak kilograma, poboljšati zdravlje srca i krvnih žila, ali vježbanje može imati i mentalne koristi. 

Dok treniraš, tijelo proizvodi endorfine, kemikalije u mozgu zbog kojih se osjećaš dobro i koji pomažu u smanjenju napetosti, podizanju raspoloženja, poboljšanju sna i poboljšanju samopoštovanja. Sve su to faktori koji mogu dovesti do smanjenja stresa. Osim toga, straživanje je otkrilo da vježbanje može povećati emocionalnu otpornost ili način na koji se nosiš sa stresom.

Iako je strukturirano vrijeme u teretani odlično, Samantha Boardman, klinička instruktorica psihijatrije na Medicinskom fakultetu Weill Cornell, preporučuje da se redovita aktivnost uvede i u tvoju svakodnevnu rutinu.

"Spustite se stepenicama umjesto liftom. Parkirajte dalje na parkiralištu. Izađite iz javnog prijevoza, jednu ili dvije stanice ranije i prošetajte ostatak puta do vašeg odredišta. Samo pet minuta vježbanja može pomoći u poticanju učinaka smanjenja stresa", kaže psihijatrica. 

 
 
via Giphy 

 

2. Ekstrakt ulja konoplje

Ekstrakt ulja konoplje postaje sve popularniji jer ima brojne koristi za naše zdravlje, a posebno kada je riječ o stresu. 

Da pojasnimo, ulje konoplje se izdvaja iz biljke konoplje zbog svojih korisnih spojeva nazvanih fitokanabinoidi. Iako su konoplja i kanabis tehnički ista biljna vrsta, ekstrakt konoplje sadrži manje od 0,3% THC-a, psiho aktivnog spoja povezanog s marihuanom pa je legaliziran diljem svijeta. 

Fitokanabinoidi u konoplji imaju mnoga korisna svojstva, uključujući i pomoć pri smanjenju stresa. Studije pokazuju da fitokanabinoidi u ekstraktu konopljanoga ulja podržavaju aktivnost prefrontalnog korteksa i amigdale, dvije moždane strukture uključene u stres, vežući se za specijalizirane receptore u tijelu. 

Kada se fitokanabinoidi u ekstraktu ulja konoplje vežu za ove receptore, koji su dio endokanabinoidnog sustava, potiče se osjećaj smirenosti u tijelu.


(FOTO: Pixabay) 
 

3. Meditacija

Kada si pod stresom, tvoje tijelo oslobađa hormon koji se zove kortizol. Kortizol u malim količinama ako stoji predugo u tijelu može dovesti do kronične upale, osnovnog uzroka raznih zdravstvenih problema od srčanih bolesti do depresije.

U jednoj studiji istraživači su otkrili da redovita meditacija može poboljšati emocionalnu reaktivnost ili način na koji reagiraš na stres, što zauzvrat, smanjuje razinu kortizola. Istraživači iz ove studije također su usporedili meditaciju s drugim oblicima oslobađanja od stresa, poput fizičke aktivnosti i glazbene terapije i otkrili su da meditacija najviše pomaže.
 

 


via Giphy 
 

 

4. Adaptogenovi

Adaptogenovi su biljni dodaci koji pomažu tijelu da se prilagodi stresu. Pomažu u poticanju nadbubrežne žlijezde, endokrinih žlijezda u blizini tvojih bubrega, koji stvaraju i oslobađaju hormone stresa, uključujući kortizol. 

Neka istraživanja su pokazala da su sudionici koji su uzimali 300 miligrama ashwagandha punog spektra, jedan od najpoznatijih adaptogenova, dva puta dnevno doživljavali značajne i pozitivne učinke na simptome stresa i izvijestili o poboljšanoj kvaliteti života. 

Iako je ashwagandha možda jedna od najčešćih opcija, drugi vrlo učinkoviti adaptogenovi koje možeš isprobati su:

  • Rhodiola Rosea
  • Azijski ginseng
  • Eleuthero
 

5. Aromaterapija

Olfaktorni živac, koji putuje od nosa do mozga igra ulogu u regulaciji parasimpatičkog živčanog sustava. Živac šalje u tvoj mozak signale koji utječu na limbički sustav i amigdale, dijelove mozga koji utječu na tvoje emocije i raspoloženje kao i na pamćenje. 

Otkriveno je da eterično ulje lavande poboljšava raspoloženje i pomaže pri smirivanju živčanog sustava, svi čimbenici koji igraju ulogu u ublažavanju stresa. Povrh toga, pokazalo se da tamjan smanjuje kortizol i smanjuje upalu.

Neka druga esencijalna ulja koja možeš isprobati za ublažavanje stresa jesu:
  • Ylang Ylang
  • Limun
  • Clary Sage
  • bergamot
  • Kamilica
  • Jasmin
  • Slatki bosiljak
  • Sveti bosiljak


(FOTO: Pixabay) 
 

6. Joga

Joga se u Indiji koristi kao oblik medicine već gotovo 4000 godina. Dok joga sigurno može istegnuti mišiće i učiniti te fizički spremnijom, to još više blagotvorno djeluje na tvoj um.

Joga pomaže u umirivanju živčanog sustava, uravnoteživanju hormona i reguliranju živčanih impulsa, tri su čimbenika koja mogu pomoći u smanjenju razine stresa, čineći te spremnijom za rješavanje stresnih situacija. Redovito bavljenje jogom također može smanjiti krvni tlak i broj otkucaja srca, smanjiti kortizol i upalu te napraviti korisne promjene u mozgu.
 
 
via Giphy

 

7. Čaj

Sama šalica čaja po sebi opušta, ali i listovi čaja u tvojoj šalici mogu imati veliki utjecaj na razinu tvojeg stresa i s fiziološkog stajališta.

U jednom istraživanju istraživači su pratili razinu kortizola u dvije skupine muškaraca. Jedna grupa je pila crni čaj četiri puta na dan tokom šest tjedana. Druga grupa je pila placebo. Obje su skupine zatim bile namjerno podvrgnute stresnim događajima kako bi se vidjela njihova reakcija. 

Nakon razdoblja od šest tjedana, skupina koja je pila čaj pokazala je nižu razinu kortizola u odnosu na placebo skupinu. Pijači čaja također su se mogli brže oporaviti od stresa. 

Ali, nisu samo listovi čaja korisni. Mnogi čajevi prave se od bilja, poput lavande ili kamilice, za koja se također pokazalo da imaju svojstva koja oslobađaju od stresa. Ako tražiš biljni čaj koji će ti pomoći u snižavanju razine stresa, neki od dobrih izbora su:

  • Nana
  • Kamilica
  • Lavanda
  • Balzam od limuna
  • Ginseng
  • Kurkuma
  • Gospodinova krunica
  • Mačja trava


(FOTO: Pixabay) 
 

8. Hmelj

Hmelj je najpoznatiji sastojak piva, ali biljka se stoljećima upotrebljava i kao biljni lijek za stres i poremećaje spavanja. 

Dok se čini da hmelj izravno ne snižava razinu kortizola, gorke kiseline koje mu daju okus imaju smirujući učinak koji može pomoći u ublažavanju stresa i napetosti mišića koji dolazi zajedno s njim. Hmelj može poboljšati kvalitetu sna, a bolji san znači uravnoteženiju razinu kortizola. 

Budući da alkohol može negativno utjecati na stres povećanjem razine kortizola, najbolje je odustati od piva i uzimati hmelj iz + bezalkoholnih izvora, poput biljnih čajeva ili dodataka. 
 

9. Kava Kava

Dok je većina istraživanja na kavi kavi provedena na sudionicima s generaliziranim anksioznim poremećajem, biljka pokazuje izvjesno  pomaganje u upravljanju stresom.

Slično kao što hmelj potiče osjećaj smirenosti, kava kava djeluje u interakciji s receptorima u tvojem mozgu, utječući na rad živčanog sustava i pomažu te smiriti. Kava kava također pomaže blokirati aktivnost norepinefrina, neurotransmitera koji može djelovati kao hormon stresa u tvojem tijelu.

Prema jednoj meta analizi, kava kava toliko je dobra za smirenje da se smatra usporednom alternativom za benzodiazepine i druge antidepresive u liječenju poremećaja povezanih sa stresom i anksioznošću.
 

10. Smanji unos kofeina 

80% odraslih redovito i svakodnevno konzumira kofein. Iako kofein ima neke pozitivne učinke, poput razbuđivanja, boljeg raspoloženja i  poboljšanih kretanja, ima i neke nedostatke, pogotovo ako piješ previše kave.

U jednoj studiji, istraživači su zdravim muškarcima i ženama davali različite doze kofeina u različitim vremenima i otkrili da kofein tijekom dana potiče razinu kortizola. Istraživači su također bili zainteresirani vidjeti mogu li sudionici izgraditi toleranciju na kofein koja bi na kraju spriječila povećanje kortizola. 

Kofein također može ometati san. Prema drugoj studiji, kofein smanjuje kvalitetu tvojeg sna za čak 10%, a količinu sna koju dobivaš za gotovo 40%. A ti efekti mogu trajati tri do pet dana nakon što ga konzumiraš.

Iako postoji mnogo različitih izvora kofeina, kava ima najveći doprinos visokom unosu kofeina. Iako je umjerena konzumacija u redu,  postaje problem kada količina kofeina koju unosiš jednaka količini dvije do tri šalice kave.

Najbolje je držati se ne više od 200 miligrama dnevno, točnije jedna velika šalica kave na dan. Ako si ovisna o kofeinu ili trenutno konzumirate preko preporučene granice, liječnica Ellen Vora, holistički psiholog, preporučuje postepeno smanjivanje ukupne konzumacije kofeina ili unos kofeina ranije tijekom dana, do 11 ili 12 sati najkasnije.
 
 
via Giphy 

 


Zaključak 

Iako se stres ne može u potpunosti izbjeći, možete ga smanjiti vježbanjem, meditacijom i uzimanjem ciljanih biljnih dodataka da bi se prirodno borila s njim. 

Ako si trudna, dojiš ili uzimaš lijekove, posavjetuj se s liječnikom prije nego što započneš uzimati bilo koji prirodni lijek.
 

 
Komentari
+2